svenskamednathalie.blogg.se

Nathalie Sandstedt, lärare i svenska på högstadieskolan Vasa Real i Stockholm

Läslogg 1: Personbeskrivning

Kategori: Flyga drake

Elevreflektion kring huvudpersonen Amir:

 

”Huvudkaraktären i berättelsen heter Amir. Hans ålder skiftar under berättelsens gång. Efter 60 sidor har varit tolv år längst, men vissa stunder väljer författaren att gå tillbaka och fram i tiden. Boken är skriven i jagform med Amir som huvudroll, därför får veta mer och mer om karaktären i subtila drag till skillnad från andra karaktärer som beskrivs mer direkt.

”Jag vet, jag vet. Men han sitter alltid försjunken i sina böcker, eller så lufsar han omkring som om han drömde.”

     ”Än sen?”

     ”Sådan var inte jag.” Baba lät frustrerad, nästan arg.

     Rahim Khan skrattade. ” Barn är inte målarböcker. Man kan inte färglägga dem med sina favoritfärger.”

…   

 Jag hörde hur lädret knarrade under Baba när han bytte ställning. Jag blundade, pressade örat ännu hårdare mot, ville höra, ville inte höra. ”Ibland tittar jag ut genom det här fönstret och ser hur han leker med andra pojkar från kvarteret ute på gatan. Jag ser hur de kör med honom, tar ifrån honom hans leksaker, ger honom en knuff här, ett slag där. Och han slår aldrig tillbaka. Aldrig. Han bara … hänger med huvudet och …”

 De här två styckena är tagna från sidan 29 i boken. Det är en konversation mellan Amirs far och Rahim Khan, en god vän till honom. Från samtalet kan vi anta att Amir är blyg, extrovert och vissa stunder stoisk. Vi får inte riktigt reda på om huruvida Amir är sympatisk eller inte. Han uppfattas säkerligen ofta som osympatisk eller självupptagen eftersom han inte gärna kommunicerar med de andra ungdomarna.”

 Pojke 9E

 

 

”Jag tycker att man får veta ganska mycket om Amir men på ett bra sätt, lite så där ”gömt” i texten. Amir är nog väldigt lik många andra barn idag. Jag kommer ihåg att när jag var yngre så blev jag jättelätt avundsjuk på mina vänner och jag ville alltid ha beröm från mina föräldrar. Jag är nog lite så även idag. Det gör Amir till en person man kan känna igen sig i, vilket leder till att man sympatiserar med honom och det blir därför svårt att ogilla honom.”

 Flicka 9E

 

 

”Vem är Amir? Jo, det jag än så länge har fått reda på är att Amir som sagt är en 12 årig pojke som bor i Afghanistan, han bor tillsammans med sin pappa Baba i ett av dom vackraste husen i hela deras område. De bor där tillsammans med deras två tjänare Ali och Hassan. Ali är egentligen Babas halvbror, de är inte blod släkt men Ali kom till Babas familj när han var liten. Hassan är Alis som och Amirs bästa vän. Amir är för mig en väldigt oklar person, i ena stunden värkar han som en jättemysig person med kanske inte det bästa självförtroendet och bara kan vara sig själv när han är med Hassan och böckerna uppe i ett träd. Det märker man t ex i det här stycket:
En sommar dag tog jag en av Alis köksknivar och karvade in våra namn i trädet: Amir och Hassan Kabuls sultaner. Efter skolan klättrade Hassan och jag upp i trädet och tog för oss av de blodröda granatäpplena. När vi hade ätit och torkat av händerna på gräset brukade jag läsa för Hassan.
I andra stunden förändras hans personlighet och man blir helt förvånad över det man läser, det är så fort man har börjat gilla Amir som bäst så säger han någonting hemskt och man måste börja försöka tycka om honom på nytt. T ex i det här stycket:
En mörk och kall röst viskade plötsligt i mitt öra: Vad vet väll han, en analfabet, en bazar? Han kommer aldrig bli något mer än en kock. Hur vågar han kritisera dig?”

Flicka 9E

 

 

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: