svenskamednathalie.blogg.se

Nathalie Sandstedt, lärare i svenska på högstadieskolan Vasa Real i Stockholm

Ett lyckat teaterbesök med klass 9E

Kategori: De oskyldiga

Tack till alla i klassen! Det var så kul att se att alla kom och såg pjäsen trots att det var på kvällstid. Kul också att det verkade som om att alla hade en bra upplevelse. Teater är något som de flesta inte går på så ofta och det är en speciell upplevelse. Tänk att kända skådespelare endast stod några meter framför oss och levererade repliker med sådan inlevelse att man både skrattade och rös till om vartannat! Det ska bli kul att läsa era recensioner av pjäsen och självklart kommer delar av era omdömen upp på bloggen framöver!
 
 
 
 

Teaterbesök

Kategori: De oskyldiga

Onsdag 25/9 samling 18:40 utanför entrén till lilla scenen Almlöfsgatan, i byggnaden direkt bakom Dramatenhuset. Närmaste T-bana är Östermalmstorg. Du tar dig dit och hem på egen hand.

 

Information om pjäsen - De oskyldiga

De oskyldiga är en spännande pjäs om kvävande normer, längtan efter kärlek och lögnens makt. Den utspelar sig på en flickskola under första halvan av 1900-talet.  Författaren Lillian Hellman (1905-84) skrev De oskyldiga (The children´s hour) redan 1934, och pjäsen blev en omedelbar skandalsuccé.  

I Lillian Hellmans klassiska thriller möter vi väninnorna Karen och Martha. De har satsat allt på sin internatskola för flickor, och äntligen går skolan så bra att Karen vågar tänka på att gifta sig med sin fästman. Men då har de inte räknat med överklassflickan Mary, som inte drar sig för att ljuga för att få sin vilja igenom. Avslöjad och förödmjukad av sina lärarinnor bestämmer hon sig för att krossa dem.

Snart går ett rykte om att Karen och Martha är mycket mer än bara vänner. Och det får omvälvande konsekvenser.  

 
Ett rykte är lätt att starta, men svårare att stoppa!
 

Uppgift: Läslogg 4

Kategori: Flyga drake

Läslogg 4

Nu har du läst ut boken och du ska skriva en avslutande läslogg där du:

-  Hur slutar boken?

-  Tycker du att det är ett bra slut eller hade du önskat en annan avslutning? Motivera!

-   Vad tycker du om romanens titel? Tycker du att det är en passande titel eller tycker du att romanen skulle hetat något annat?

-  Vad tycker du om boken? Motsvarar den dina förväntningar? Kan du rekommendera den till en kompis? Motivera!

 
 
Tips från Nathalie!
 
Jobba ordentligt med denna sista läslogg. Här kan du verkligen sammanfatta dina tankar om boken och fundera kring vad boken betytt för dig!
 

Utdrag ur elevernas tredje läslogg

Kategori: Flyga drake

 Uppgiften var att urskilja och beskriva olika teman i romanen Flyga drake

 

 

Tema vänskap

” I Flyga drake så finns det flera teman. Vänskap är nog dock den största. Amir och Hassan har varit bästa vänner sen de föddes. Deras pappor hade varit barndomsvänner ända tills något hände mellan dem. Deras mammor försvann båda vid födseln på ett eller annat sätt så de ammades från samma person. De är dock väldigt olika då Amir är rik, går i skolan, är busig och är väldigt bra på att skriva historier. Hassan kan inte skriva eller läsa, är lugn och fattig. Hassan är Amirs tjänare men också bästa vän. Han är den enda som någonsin funnits för Amir och skulle göra vad som helst för honom, bara han frågade. Amir är dock svårare att förstå sig på. Han älskar Hassan för den han är och beundrar honom. Men ibland kan han också håna honom och se ner på honom. ”

 Pojke 9E

 

 

Tema svek 

”Ett annat starkt tema är svek. Amir får uppleva mycket svek under sitt liv, både att svika och bli sviken. Väldigt tidigt blir han sviken av sin pappa, som gång på gång inte bekräftar Amirs kärlek. Men Amir är inte direkt bättre. Han sviker Hassan flera gånger. Ibland handlar det om småsaker. Men han sviker honom när det gäller viktigare saker som när Assef ger sig på Hassan. Till slut sviker Amir sin vän helt och hållet. Nästan hela boken handlar om det sveket, eftersom det påverkar händelseförloppet starkt. Man skulle kunna säga att även Afghanistan sviker honom. Från att vara ett tryggt hemland till ett förändrat och osäkert land.”

Flicka 9E

 

 

Nedan kan ni läsa ett intressant resonemang kring lycka från en elev som inledde med att skriva om temat svek.

”När Amir träffar Hassan igen, smutsig och haltande, får han den blåa draken, och han får leendet och stoltheten från sin pappa, men till ett väldigt fruktansvärt och omoraliskt pris. Amir vill ha pappans kärlek för sig själv, och nu när han vunnit den vill han att Baba bara ska ha ögon för honom. Det är till en viss del förståeligt, alla människor vill någon gång ha något helt för sig själv, som ett husdjur eller leksak, och viljan efter det är givetvis egoistisk, men också mänsklig. Men Amirs längtan efter uppmärksamhet är för stor, man kan tycka att han är bortskämd, att han alltid fått det finaste och bästa i hela sitt liv men känslan att duga är ibland viktigare än rikedom och lyx. Man säger ofta att rika människor inte är lyckligare än fattiga, att pengar inte är vägen till det lyckligaste liv.”

 Flicka 9E

 

 

Tema föräldraskap

” Ett annat stort tema är föräldraskap. Mycket av början i boken kretsar kring hur Amir försöker göra sin pappa stolt över honom. Han försöker hela tiden vinna sin pappas gunst genom olika handlingar som att t.ex. gå på fotbollsmatcher tillsammans även fast han tycker det är tråkigt. Baba som är Amirs pappa tycker själv Amir är ett väldigt underligt barn eftersom han inte beter sig som han själv när han var ung och därför är han väldigt kall mot honom. Däremot förändras hans ton fullständigt gentemot Amir när han lyckas vinna drakflygartävlingen för det hade även Baba gjort när han var liten. Helt plötsligt blev deras relation varm och de började samtala med varandra mycket mer. Tyvärr håller det inte särskilt länge och några månader efter vinsten återgår det till deras kyliga förhållande. Senare i boken dyker temat upp igen när Amir försöker skaffa barn med sin fru. Allt de vill är få en son eller dotter men de lyckas inte. De försöker i flera månader och de funderar till och med på adoption. Deras äktenskap blir lite stelare för varje månad som går utan att de lyckas bli föräldrar men de håller andan uppe. En av anledningarna till att Amir vill ha ett barn så gärna är för att han vill bli som sin pappa. Han vill uppfostra honom på samma sätt för även om deras relation inte var perfekt höll Amir av sin far väldigt mycket.”

Pojke 9E

Uppgift: Läslogg 3

Kategori: Flyga drake

Läslogg 3

Du ska ha läst ca 200 sidor och du ska skriva en läslogg där du berättar om:

-          Vad finns det för olika teman i boken? (Teman= ämnen) Kärlek och vänskap är exempel på två teman. Beskriv utförligt om minst två olika teman i boken och ge tydliga exempel.

Elevreflektioner läslogg 2

Kategori: Flyga drake

Tankar om Flyga drake utifrån uppgift läslogg 2:

 

”Romanen började ganska lättsamt med ett fint Afghanistan och att Amir lever ett bra liv med inte alldeles för mycket bekymmer, men den blir bara mörkare och mörkare. Händelsen med våldtäkten på Hassan var den stora vändpunkten som fick allt att bli sämre i tillvaron i boken. Av det som framgick i början av boken så lever Amir i Amerika, så jag är helt säker på att i alla fall Amir tar sig ut ifrån Afghanistan levande, men med alla hemska minnen kvar. Jag hoppas också att det kommer att hände, för Amir kommer bli för dyster av att vara kvar i det landet där allt hemskt har hänt honom, och han behöver verkligen byta livsmiljö och rutiner för att inte deppa ihop helt.”

 Pojke 9E

 

"Boken är otroligt sorglig och jag har gråtit vid två tillfällen. En sak som är både bra och dåligt är hur de använder icke Svenska ord ibland som t.ex "Baba", det skapar en stämning som man kanske inte fått annars men jag uppfattar det lite förvirrande ibland. Annars är den är bra skriven och får mig ständigt vilja läsa vidare.

Vad som ska hända sen? Väldigt svårt att svara på. Jag skulle anta att Amir faktiskt lyckas ta sig från Afghanistan och till USA för i början beskrivs ett samtal han fått från Rahim Khan. Han beskriver det som att det inte bara var Rahim Khan som ring utan även hans förflutna, då tolkar jag det som att hans förflutna är Kabul, Afghanistan och att han kanske faktiskt tagit sig därifrån.”

Flicka 9E

 

”… En annan sak som gör boken så bra är den häftiga miljön. Det är inte ofta man läser om hur det är att leva i ett land som Afghanistan. Ett land med, på den här tiden, ett ständigt förtryck mot kvinnor och hazarerna som behandlades så illa av resten av befolkningen. Speciellt intressant är det att läsa om hur det är från ett barns perspektiv. Även om han umgås mycket med Hassan som är hazar, så verkar inte han ha reflekterat över att hazarerna borde behandlas bättre än vad det gör. Det är ju en del av hans vardag och så har det alltid varit. Khaled Hosseini var nästan exakt lika gammal som Amir när ryssarna invaderade Afghanistan och därför blir det så mycket mer intressant. Han har varit där och han vet vad han talar om. Av vad jag har läst verkar denna bok vara väldigt spännande och fin men det kanske också är ett sätt för honom att skriva ut om hur han upplevde den här tiden då detta hände.”

 Pojke 9E

SO - uppgift

Kategori: SO 9E

 

Examinationsuppgift - Kalla kriget

1. Kalla kriget (1945- 1991) – Varför startar det kalla kriget och hur utvecklas det? Samt vilka konsekvenser gav det upphov till. Resonera om orsaker till de olika förändringar som sker i samhället och konsekvenser för samhället och människorna som levde då i olika delar av världen. Resonera kring varför människor och stater agerade som de gjorde i situationer som uppstod under det kalla kriget.

Källkritik– Skriv om de källor du använt och resonera kring deras trovärdighet.

2.  Diskussionsfråga i grupp: Vem eller vilka kommer att ha makten över världen i framtiden? Resonera kring olika tänkbara utvecklingslinjer angående maktförhållanden i världen i framtiden och motivera vad som talar för dessa genom att hänvisa till händelser och förhållanden förr och idag.

 

Inlämning torsdag vecka 38, Lycka till!!

Uppgift läslogg 2

Kategori: Flyga drake

 

Läslogg 2

När du har läst cirka 120 sidor ska du skriva en läslogg där du:

-          Gör en sammanfattning av vad du hittills har läst.

-          Vad tycker du om romanen så här långt?

-          Vad tror du kommer att hända?

-          Vad hoppas du kommer att hända?

Läslogg 1: Personbeskrivning

Kategori: Flyga drake

Elevreflektion kring huvudpersonen Amir:

 

”Huvudkaraktären i berättelsen heter Amir. Hans ålder skiftar under berättelsens gång. Efter 60 sidor har varit tolv år längst, men vissa stunder väljer författaren att gå tillbaka och fram i tiden. Boken är skriven i jagform med Amir som huvudroll, därför får veta mer och mer om karaktären i subtila drag till skillnad från andra karaktärer som beskrivs mer direkt.

”Jag vet, jag vet. Men han sitter alltid försjunken i sina böcker, eller så lufsar han omkring som om han drömde.”

     ”Än sen?”

     ”Sådan var inte jag.” Baba lät frustrerad, nästan arg.

     Rahim Khan skrattade. ” Barn är inte målarböcker. Man kan inte färglägga dem med sina favoritfärger.”

…   

 Jag hörde hur lädret knarrade under Baba när han bytte ställning. Jag blundade, pressade örat ännu hårdare mot, ville höra, ville inte höra. ”Ibland tittar jag ut genom det här fönstret och ser hur han leker med andra pojkar från kvarteret ute på gatan. Jag ser hur de kör med honom, tar ifrån honom hans leksaker, ger honom en knuff här, ett slag där. Och han slår aldrig tillbaka. Aldrig. Han bara … hänger med huvudet och …”

 De här två styckena är tagna från sidan 29 i boken. Det är en konversation mellan Amirs far och Rahim Khan, en god vän till honom. Från samtalet kan vi anta att Amir är blyg, extrovert och vissa stunder stoisk. Vi får inte riktigt reda på om huruvida Amir är sympatisk eller inte. Han uppfattas säkerligen ofta som osympatisk eller självupptagen eftersom han inte gärna kommunicerar med de andra ungdomarna.”

 Pojke 9E

 

 

”Jag tycker att man får veta ganska mycket om Amir men på ett bra sätt, lite så där ”gömt” i texten. Amir är nog väldigt lik många andra barn idag. Jag kommer ihåg att när jag var yngre så blev jag jättelätt avundsjuk på mina vänner och jag ville alltid ha beröm från mina föräldrar. Jag är nog lite så även idag. Det gör Amir till en person man kan känna igen sig i, vilket leder till att man sympatiserar med honom och det blir därför svårt att ogilla honom.”

 Flicka 9E

 

 

”Vem är Amir? Jo, det jag än så länge har fått reda på är att Amir som sagt är en 12 årig pojke som bor i Afghanistan, han bor tillsammans med sin pappa Baba i ett av dom vackraste husen i hela deras område. De bor där tillsammans med deras två tjänare Ali och Hassan. Ali är egentligen Babas halvbror, de är inte blod släkt men Ali kom till Babas familj när han var liten. Hassan är Alis som och Amirs bästa vän. Amir är för mig en väldigt oklar person, i ena stunden värkar han som en jättemysig person med kanske inte det bästa självförtroendet och bara kan vara sig själv när han är med Hassan och böckerna uppe i ett träd. Det märker man t ex i det här stycket:
En sommar dag tog jag en av Alis köksknivar och karvade in våra namn i trädet: Amir och Hassan Kabuls sultaner. Efter skolan klättrade Hassan och jag upp i trädet och tog för oss av de blodröda granatäpplena. När vi hade ätit och torkat av händerna på gräset brukade jag läsa för Hassan.
I andra stunden förändras hans personlighet och man blir helt förvånad över det man läser, det är så fort man har börjat gilla Amir som bäst så säger han någonting hemskt och man måste börja försöka tycka om honom på nytt. T ex i det här stycket:
En mörk och kall röst viskade plötsligt i mitt öra: Vad vet väll han, en analfabet, en bazar? Han kommer aldrig bli något mer än en kock. Hur vågar han kritisera dig?”

Flicka 9E

 

 

 

 

Läslogg 1: Flyga drake

Kategori: Flyga drake

Romanens inledning:

Jag blev den jag är idag en kall, solig dag, vintern 1975, när jag var tolv år gammal. Jag minns det exakta ögonblicket, minns hur jag satt hopkrupen bakom en förfallen lervägg och kikade in i en gränd i närheten av en frusen bäck. Det är länge sedan nu men jag har upptäckt att det inte stämmer, det där man säger om det förflutna, att man kan begrava det. Det förflutna kämpar sig alltid upp till ytan igen. När jag nu tänker tillbaka inser jag att jag har kikat in i den där ödsliga gränden i tjugosex år.”

 

 

Elevers reflektioner kring inledningen:

”Författaren börjar boken med en tillbakablick, han har valt att skriva historien från ett berättarperspektiv och alltså tillåter sig själv att ses som en slags allvetare precis i början. En allvetare som ger läsaren sina slutsatser om sina tankar och erfarenheter. Han ger läsaren en slags chans att förstå att det är han som vet allt som nu ska hända, vi får bara en liten inblick. Han har kikat in i en gränd i tjugosex år, det kan ju låta roligt, tänker man om man nu ser det bokstavligen. Vad menar han då? Ska vi förstå vad han menar i slutet av boken? Ger han läsaren något att minnas nu, en hemlighet att bevara under resten av boken? Alltså så som jag ser det ger han mig personligen många frågor med sin inledning, vilket jag tycker är riktigt roligt och skickligt. Det varierar nog från person till person så vida man tycker inledningen är något spännande eller inte. Personligen var den inte något spännande, något som får mig ivrig att fortsätta läsa men det behöver aldrig vara något dåligt.”

 Flicka 9E

 

 

”Jag personligen tycker att boken fångar en direkt, man kastas långsamt men aldrig segt in i handlingen. Början tyder på att någonting stort har hänt i Amirs liv. Någonting som förändrade hela hans liv. Det var detta skickliga författarskap som gjorde att man fastnade i bokens nät. När man läste vidare så snurrade man in sig ännu mer i nätet vilket gör det omöjligt att komma los. Hittills efter 83 sidor av ren njutning så är man mer intrasslad en någonsin och man hoppas nästan att boken aldrig kommer att ta slut.  En av de bästa böckerna jag har hittills läst!”

Pojke 9E

 

 

”Khaled börjar sin bok i nutid, alltså är det som att han pratar om hur han känner. När man fortsätter läsa är boken i dåtid, alltså tillbakablickar på det han trodde att han kunde begrava. Som alltid, när man läser mer får man veta mer. Efter ca 60 sidor vet jag att det är hans barndom i Afghanistan han trodde att han kunde begrava. Inledningen var lite mystisk och djup, och man ville fortsätta läsa för att ta reda på vad det var han skulle gräva upp från sitt förflutna.”

 Flicka 9E

Gruppbild!

Kategori: Flyga drake

 
Idag tog vi en gruppbild med bloggen i bakgrunden på klass 9E när var och en håller i sin upplaga av Flyga Drake
 

Uppgift: Läslogg 1

Kategori: Uppgifter

Läslogg 1

Du ska ha läst ca 60 sidor och har nu börjat komma in i handlingen. Du ska nu skriva en läslogg där du berättar om:

-         Hur börjar boken? Skriv av inledningen (ca 3-5 meningar.) Hur har författaren valt att inleda romanen? Kastas vi rakt in i handlingen eller börjar man med en bakgrundshistoria? Vad tycker du om inledningen? Är det en spännande inledning? Blir man nyfiken att läsa vidare? Om inte varför?

-         Vem är huvudperson? Berätta om huvudpersonen: Namn, ålder, yrke, egenskaper och roll i romanen. Skriv även av ett stycke i romanen där huvudpersonen beskrivs. Reflektera över personbeskrivningen: Vad får vi veta om personen? Vad får vi inte veta om personen? Framställs personen sympatiskt/osympatiskt?

Klass 9E läser romanen Flyga drake

Kategori: Flyga drake

Flyga drake är Khaled Hosseinis debutroman som kommit att bli en modern klassiker. Det är en gripande berättelser om två barndomsvänners uppväxt i Afghanistan i skuggan av samhällsklyftor, militärinvasion och ett stort svek som slutligen driver de två vännerna isär.

Under fyra veckor läser klass 9E Flyga drake och skriver veckovis en personlig läslogg utifrån några öppna frågeställningar som ska ge inspiration och vägledning. Utdrag ur läsloggarna kommer att publiceras här på bloggen.

 

Välkommna till nya bloggen!

Kategori: Allmänt

Det känns fantastiskt kul att välkomna er som hittat hit till denna blogg! Det är en blogg där ungdomars tankar om litteratur och även så småningom en blogg där ungdomars egna texter kommer att publiceras.

 Till mina elever i svenska på Vasa Real – detta är ett experiment som vi kommer att utveckla tillsammans, hoppas att ni kommer tycka att det är lika kul som jag!