svenskamednathalie.blogg.se

Nathalie Sandstedt, lärare i svenska på högstadieskolan Vasa Real i Stockholm

Elevreflektioner läslogg 2

Kategori: Flyga drake

Tankar om Flyga drake utifrån uppgift läslogg 2:

 

”Romanen började ganska lättsamt med ett fint Afghanistan och att Amir lever ett bra liv med inte alldeles för mycket bekymmer, men den blir bara mörkare och mörkare. Händelsen med våldtäkten på Hassan var den stora vändpunkten som fick allt att bli sämre i tillvaron i boken. Av det som framgick i början av boken så lever Amir i Amerika, så jag är helt säker på att i alla fall Amir tar sig ut ifrån Afghanistan levande, men med alla hemska minnen kvar. Jag hoppas också att det kommer att hände, för Amir kommer bli för dyster av att vara kvar i det landet där allt hemskt har hänt honom, och han behöver verkligen byta livsmiljö och rutiner för att inte deppa ihop helt.”

 Pojke 9E

 

"Boken är otroligt sorglig och jag har gråtit vid två tillfällen. En sak som är både bra och dåligt är hur de använder icke Svenska ord ibland som t.ex "Baba", det skapar en stämning som man kanske inte fått annars men jag uppfattar det lite förvirrande ibland. Annars är den är bra skriven och får mig ständigt vilja läsa vidare.

Vad som ska hända sen? Väldigt svårt att svara på. Jag skulle anta att Amir faktiskt lyckas ta sig från Afghanistan och till USA för i början beskrivs ett samtal han fått från Rahim Khan. Han beskriver det som att det inte bara var Rahim Khan som ring utan även hans förflutna, då tolkar jag det som att hans förflutna är Kabul, Afghanistan och att han kanske faktiskt tagit sig därifrån.”

Flicka 9E

 

”… En annan sak som gör boken så bra är den häftiga miljön. Det är inte ofta man läser om hur det är att leva i ett land som Afghanistan. Ett land med, på den här tiden, ett ständigt förtryck mot kvinnor och hazarerna som behandlades så illa av resten av befolkningen. Speciellt intressant är det att läsa om hur det är från ett barns perspektiv. Även om han umgås mycket med Hassan som är hazar, så verkar inte han ha reflekterat över att hazarerna borde behandlas bättre än vad det gör. Det är ju en del av hans vardag och så har det alltid varit. Khaled Hosseini var nästan exakt lika gammal som Amir när ryssarna invaderade Afghanistan och därför blir det så mycket mer intressant. Han har varit där och han vet vad han talar om. Av vad jag har läst verkar denna bok vara väldigt spännande och fin men det kanske också är ett sätt för honom att skriva ut om hur han upplevde den här tiden då detta hände.”

 Pojke 9E

Kommentarer


Kommentera inlägget här: