svenskamednathalie.blogg.se

Nathalie Sandstedt, lärare i svenska på högstadieskolan Vasa Real i Stockholm

Elevtexter utifrån läslogg 4

Kategori: Flyga drake

 

Vad tycker du om romanens slut?

 

”Jag tycker att det är ett mycket sorgligt slut och jag blir arg på Amir för att han fattar så dåliga beslut. Slutet är dock bra och jag tycker inte att något hade behövt ändras. Om slutet hade varit så lyckligt som jag och antagligen många andra läsare skulle velat det skulle vara så hade det inte passat in i boken dystra stämning.”

Pojke 9E

 

”Boken slutar med en återförening mellan Amir och Hassans son. Slutet doftar hopp för Sohrab. Jag upplever att den sätter punkt för Amris dåliga samvete för Hassan. Nu många år senare, i ett land långt ifrån Afghanistan, kan den unga mannen göra vad den lilla pojken Hassan var redo att göra för honom.

Jag kan inte föreställa mig eller önska mig ett annat slut för boken. Människorna i boken Amir, hans fru, Sohrab alla är värda en harmonisk och lycklig tillvaro som boken lämnar mig med. Jag stänger boken och mina tårar faller som flod och hela boken får plötsligt en mening. Innan förstod jag inte hur kan en sådan tråkig, bok med grymma händelser och ett visset språk attrahera mycket uppmärksamhet. I slutet blommar språket, det blir milt, full av Amirs känslor och genomsyras av hans harmoni.”

Flicka 9E

 

Vad tycker du om romanens titel?

 

”Bokens titel tycker jag är mycket passande. Dels för att när de drakflyger så förändras allt. Först vid den stora draktävlingen när Hassan blir våldtagen av Assef men även när Amir flyger drake med Sohrab och man får en känsla av att Amir har lyckats ställa allt till rätta.

Titeln avslöjar inte för mycket om bokens handling som vissa böcker kan göra, men den fångar inte riktigt mitt intresse. För själva titeln låter inte jättespännande. Men efter att man läst boken förstår man varför författaren valde den. ”

Flicka 9E

 

”Titeln Flyga drake passar in perfekt. I början, efter ungefär 1/3 av boken, så tänkte jag på titeln, och kände att den inte passade så jättebra. Visst hade lekt med drakar när de var små men det spelar väll inte en så stor roll, tänke jag. Men när man har läst klart hela boken, först då inser man hur bra den passar in. Draken var det som gjorde Amir och Hassan vilka de var. Draken var också den som gjorde att de drogs isär och Hassan flyttade. Hassan förlät Amir och lärde Shorab hur man flög drake. Men Amir förlät aldrig säg själv för vad han gjorde mot Hassan, vilket jag tycker är bra, för hade han förlåtit sig själv hade jag blivigt väldigt arg, eftersom han var en fegis som inte stod upp för Hassan. Men att boken slutar med att de flyger drake, gör att man som läsare förlåter Amir. Han ger äntligen tillbaka till Hassan, genom att ge Shorab den kärlek han inte kunde ge Hassan när de flyttat. Det känns nästan som att Hassan är där i de sista sidorna. Det är en väldigt rörande scen.”

Flicka 9E

 

Skulle du kunna rekommendera boken?

 

”Jag skulle definitivt rekommendera boken till en kompis just för att den är unik i sin handling och hur författaren skriver. När både handlingen och texten samspelar tycker jag att en bok inte kan bli mycket bättre. Sedan är böcker också en smakfråga, som t.ex. vad för genrer man gillar eller om man gillar långa eller korta böcker. Det är det som är svårt när man rekommenderar böcker, men i det stora hela är den väldigt bra och kan verkligen rekommenderas att läsas.”

 Pojke 9E

 

”Jag skulle verkligen rekommendera ”Flyga drake” till kompisar som gillar att gråta åt en bok dessutom gillar böcker som har så mycket känslor i sig. Jag tyckte aldrig att boken var lång tråkig och dålig som jag brukar tycka i vissa böcker så det var magisk. Det är svårt att säga att den motsvarar mina förväntningar eftersom att jag har sett filmen för några år sen, men jag tyckte att filmen var hur vacker som helst, men jag kan bara säga att boken var 1000 gånger så bättre. Jag tyckte dessutom om att det var persiska ord blandat i svenska orden. Man fick verkligenen känsla för boken och kunde fantisera allt fram för sig. ”Flyga drake” är nog den bästa boken jag någonsin har läst eftersom att jag fick ett starkt band till händelserna, jag kände mig ledsen men ändå glad. Man blev fylld och rörd av någons ord och det var hur coolt som helst. Så jag kan bara säga att det var värd tiden som jag la ner på boken och man ska vara beredd att ha näsdukar vid sidan om.”

Flicka 9E

Kommentarer


Kommentera inlägget här: