svenskamednathalie.blogg.se

Nathalie Sandstedt, lärare i svenska på högstadieskolan Vasa Real i Stockholm

Läslogg 2: Sågverksungen

Kategori: Sågverksungen

Sammanfattning av handlingen av romanens första del:
 
 

Berättelsen utspelar sig 1879 då industrialiseringen började och startade massor nya sågverk. Dessa nya sågverk kom till eftersom den nyupptäckta ångmaskinen och ångdriften gjorde det möjligt att starta större fabriker.

Arbetsförhållandena i sågverket är mycket hårda och barnen måste dessutom jobba för att dra in pengar till familjen. Brickens familj, pappa Edvin och mamma Frida, har lämnat ett litet jordbruk i Västerbotten för att sedan kunna bli industriarbetare. När det kommer till fabriken så är det bara fabriksägaren Dickson som bestämmer. När Dickson tillslut väljer att sänka lönerna för arbetarna så får arbetarna nog och börjar strejka på grund av de försämrade förhållandena. Strejken är inte bara ett snabbt uppror och sedan får man högre lön. Nej, utan snarare tvärtom. Det kan ta otroligt långt tid och mycket kan hända. Upproren kan bli våldsam eller så kan till och med de högre makterna gå emot.   

Boken berättas ur Brickens perspektiv och det framförs en slags inblick om hur det kan ha varit att vara barn i tiden då industrialismen formade om Sverige.

Elev 9B 

 

Vad tror och hoppas du kommer att hända längre fram i romanen?

Jag tror att arbetarna, männen i berättelsen, till slut kommer lyckas med sitt mål och få höjd lön. För att nå dit tror jag att det kommer bli en lång och hård kamp, för många kommer säkert vilja sluta kämpa och i sället bli ”förrädare”.  Jag tror till och med att Brickens pappa kommer överväga att sluta kämpa och att Brickens mamma då kommer få honom att stå på sig. Varför jag tror att Brickens pappa kommer överväga att sluta tror jag är för att han tycker att det är jobbigt att Brickens mamma drar in pengarna och försörjer familjen och inte han. Jag hoppas att de kommer vinna med sin strejk och få löneförhöjning.

Jag vill även att Bricken ska få ett syskon. Brickens mamma och pappa har nämligen förlorat flera barn innan Bricken kom och det är därför hon är så speciell för dem, hon är som ett mirakel. Bricken, däremot, vill inte vara speciell, hon vill ha ett syskon. Just därför hoppas jag att boken slutar med att Frida, Brickens mamma, är gravid.

 Elev 9B

 

Jag tycket att romanen har börjat trappa upp sig med små incidenter som jag hoppas kommer ha en större betydelse för historiens utveckling senare in i boken. Men jag tycket att huvudhistorien eskalerar för långsamt och det har knappt hänt någon större utveckling sen strejkandet började vilket får mig att känna att boken är ganska "fattig". Med fattig så menar jag att den inte har något att erbjuda mig och min läs stil vilket gör det svårt att vilja läsa mera.

Jag hoppas att konflikterna kommer att utvecklas och bli mycket större för att få ett intressant flöde i boken, vilket jag tror också kommer att Hända. Vibeke Olsson är en bra författare och vet precis vad hon vill göra med sitt arbete, därför tror och hoppas jag att boken kommer att bli mycket mera intressant mot slutet.

Så för att sammanfatta det jag vill så är det mera kaos. Jag gillar kaos och uppskattar att läsa om det så om det skulle ske några större incidenter fram över i boken så skulle det kanske kunna vända mina negativa åsikter om boken som jag har fått än så länge.

Elev 9B

 

Reflektion kring levnadsvillkor förr i tiden från en elevs läslogg:

Jag tycker den är jätteintressant och bra hittills. Det som är intressant tycker jag är att verkligen bli insatt i hur det var att leva utanför Stockholm år 1879. Vad gjorde de då som liknar det vi gör idag i våran vardag och vad är det som är främmande som vi inte känner igen oss i t.ex. problemet med pengar och dess värde. Då var 50 öre otroligt mycket pengar, man kunde köpa en kanna mjölk för det och det var en tredjedels dagslön för Brickens pappa. Vad är 50 öre idag? 50-öringar finns inte ens. Och mjölk idag kostar upp mot 10 kronor. 1.50 kr i dagslön fick man då, i månaden blir det ungefär 45kr, idag tjänar man betydligt mer än så i månaden vilket visar på hur mycket pengarnas värde faktiskt har sjunkit.

Elev 9B

Kommentarer


Kommentera inlägget här: